Inpakken en gezond wezen – (te gekke groentepakketjes)

Inpakken en gezond wezen – (te gekke groentepakketjes)

De auto, mijn koffer en de afwasmachine. Ik ben dus best wel goed in ‘inpakken’. Al zeg ik het zelf.
Uit ervaring weet ik dat er mensen zijn die daarin minder bedeeld zijn. En dan druk ik dat zacht uit. Ik zal geen manen noemen.
Vroeger was dat bij ons thuis ook best wel een ding. 6 personen, 1 auto, 1 maand naar de Franse westkust waar het bloedheet is, maar ’s avonds laat toch ook nog wel eens een beetje zou kunnen gaan afkoelen. Hoogstwaarschijnlijk niet, maar zeker weet je het niet. Die warme trui dus ook maar mee. En dat dan dus keer zes.
Ieder leverde op aangegeven tijdstip een vooraf gedicteerd stapeltje kleren in. “Niet opgevouwen! Dan moet ik het weer uitvouwen! Ik moet laagjes maken! Laagjes!” De sfeer zat er toen al lekker in, de boulevard périphérique was nog niet eens in zicht.
Na implosies, zweet en tranen pasten alle kleren in 2 grote koffers, fioe. Maar zodra die naar buiten werden getild, werd aan de attributenzee die van huisdeur tot autoklep reikte duidelijk dat het nog niet gedaan was met de inpakpret. “Dat past dus nooooit!”

Kijk, daar zit hem dus de crux beste mensen: houd moed!

Na nog meer zweet, tranen en in inmiddels explosies, viel de klep in het slot. Iedereen verroerde zich geen haar. Maar uiteindelijk koersten we, zoals ieder jaar, een dag later in alle vroegte, met de spatlappen op het wegdek richting de périphérique en verder. Alles op zak, dus ons stond niets anders in de weg dan een topvakantie.

Les is dus: houd je hoofd koel, blijf positief en heb profijt van inpakken! In de keuken zijn er ook legio voordelen aan ‘inpakken’.

Want als je op zoek bent naar een ander soort lunch, borrelhap of voorgerecht en het liefst nog een beetje gezond, maak dan pakketjes van lekkere en gezonde ingrediënten. Als je zorgt voor een vulling van minimaal 3 soorten groenten, ben je verzekerd van een optimale vitamineboost. Thuis, maar ook onderweg want ze zijn prima mee te nemen in broodtrommel of picknickmand. Zo wordt ge…zond ook nog ge… makkelijk. Inpakken en gezond wezen, dus!

Recept


Te gekke groentepakketjes
Hap/ lunch/ voorgerecht


– Snij alle ingrediënten die jij graag in je rolletjes wil verwerken in reepjes. Ik vind het lekker om de rauwe biet en/ of wortel te raspen met een keukenmachine, om het daarna aan te maken met een beetje olijfolie, mosterd, kerriepoeder, zout en peper. Zo maak je een minislaatje die heel smaakvol en lekker plakkerig is en dus de boel bij elkaar houdt.
– Maak nu saus 1 van wasabipasta, mayo en/ of yoghurt en kwark. Doe dit een beetje op gevoel en naar jouw smaak. De een is immers beter bestand tegen een fikkende wasabineus dan de ander;-).
– Maak ook alvast saus 2 van ongeveer 4 el olijfolie, 3 druppels sesamolie en 2 el soyasaus. Ook deze verhoudingen pas je aan op jouw eigen smaak.
– Dan nu het rollen. Wanneer je rijstvellen gebruikt, haal je elk vel voor het rollen even door heet water. Leg een vel of blad voor je neer. Smeer licht in met saus 1 en drapeer dan de reepjes groente en gelijkmatig overheen. Sla de zijkanten van het vel of blad een beetje naar binnen en rol dan vanaf onder naar boven op. Dit is een beetje een priegelwerkje. Maar geloof me: oefening baart kunst!

Eenmaal opgerold is het ’t lekkerst ze zo snel mogelijk op te eten met saus 2 als dipsaus, maar dat kan ook best even duren. Heerlijk dus als lunch, borrelhap of voorgerecht, maar ook ideaal om mee op stap te nemen in je broodtrommel of picknickmand. (vergeet de servetten niet en vervoer saus 2 in een leeg waterflesje)
Wil je naast groente nog tips ter vulling? Denk aan: gebakken blokjes tofu, reepjes omelet. Of als je echt niet zonder vlees/ vis kunt: garnalen, rosbief of gerookte kip.

Boodschappenlijst



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.