di-EET – (herfstpotje)

di-EET – (herfstpotje)

Als je geen 100 kilo weegt en je een blog hebt waarop wel eens een gezond recept te vinden valt, krijg je dat stigma steevast op je kop geplakt. Vooral in groepsverband leidt dat bij mij onherroepelijk tot een soort puberale antireactie waarbij ik zo opvallend mogelijk drie brokken hazelnootchocolade wegspoel met luttele briochetoastjes met gorgonzola en een teug witte wijn. Ik kan het tóch hebben… Toen ik laatst doodziek voor pampus op de bank lag, kreeg ik de volgende dooddoener naar m’n hoofd: “Je hebt zeker te veel chiazaad gegeten!” Zucht.

Ik weet dat ik niet mag klagen, maar ik kan u verzekeren: bovenstaande antireactie behoort niet bepaald tot mijn standaard ontbijtritueel.

Of ik dan wel eens een dieet volg? Nou, Sonja, Atkinson en Paleo heb ik altijd stoïcijns genegeerd, maar ik heb wel een soort richtlijn die ik mezelf probeer op te leggen: mijn 4:3 di-EET.

 

Ik geloof erin dat je moet doen, en laten, waar je je goed bij voelt. Dat betekent dat je zeker wel eens toe mag geven aan een superstickysnackexplosie, omdat je dat VOORAF echt een puik plan vindt. De volgende keer moet je er dan alleen wel even voor zorgen dat je bij een passerende caloriebom gezwind je hoofd wegdraait, zodat je je ACHTERAF de held van de dag voelt.

Bij mij resulteert dit in de volgende weekopdeling: 4 dagen gezond, 3 dagen zondig.

Ik start de week met mijn mute monday: door het weekend kan ik geen alcohol en vet meer zien en sluit ik dus deuren en ramen, staat mijn telefoon op stil, is het groente wat de klok slaat en ga ik vroeg naar bed. Dinsdag weet ik het gezonde patroon aardig voort te zetten terwijl woensdag en donderdag de teugels al aardig hangloose beginnen te hangen.

Op dát moment.. nét voordat ik oranje zie van de wortelsap, de speltcrackers gaan smaken naar bordkarton en Quinoakut mijn middlename dreigt te worden, hoor ik een vriendelijk doch dringend geklop: het weekend staat voor de deur! 3 dagen zijn de poorten geopend voor wijn, kaas, chocola en afhaalchinees! Hoezee.

En op zondag tegen tienen doezel ik knock out, in pyjama, voor de tv, weg. En droom ik over een knapperige koolraap, een prachtige pastinaak en een briljante biet. Yes, morgen mag ik weer.

 

Dus: mocht je mij nou binnenkort treffen met een obsessieve bak friet voor mijn neus, denk dan even aan mijn maandag: dan moet ik op de blaren zitten.

 

Dit gerecht is geschikt voor de eerste vier dagen, maar past ook prima bij het weekend omdat je het zo bont kan maken als je zelf wilt.

 

Herfstpotje

Recept

Herfstpotje
Hoofdgerecht/ salade, 20 mn + 1 uur over tijd of 1/2 uur baktijd, 4p.
Afwas: 1 pan/ braadslee, 1 pannetje, 1 slabak

Het ligt eraan hoeveel tijd je hebt. Veel tijd: neem de oven. Zo niet: je kunt het ook met een pan bereiden.

 

Schil de knolselderij en snij, samen met de wortel, in blokjes. Snij de knoflook in plakjes.

 

Oven:

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Gooi de groenten in de braadslee. Gooi hierover de kerrie, rode wijnazijn, geraspte gemberwortel, een scheutje water, +/- 4 el vet (olijfolie, roomboter of kokosolie) en ruim zout & peper. Hussel goed om, bedek met aluminiumfolie en plaats voor 30 minuten in de oven. Erna haal je de folie weg, schep je de groente om, verdeel je er een paar klontjes/ lepels honing over en zet je de braadslee terug in de oven. Dit voor ongeveer 30 minuten. Het verschilt nogal per oven, dus check regelmatig. Wanneer de groenten gaar zijn, is het klaar. Je kunt de schaal dan nog heel even onder de grill zetten voor een korstje. Pas op: dat gaat heel vlug!

 

Pan:

Smelt in een grote braadpan, op hoog vuur +/- 4 el vet (olijfolie, roomboter of kokosolie).
Zodra het gesmolten is voeg je de groenten toe. Roer goed om.
Gooi dan de kerrie, rode wijnazijn, geraspte gemberwortel, een scheutje water en ruim zout & peper erbij. Roer om totdat alles goed verdeelt is, zet het vuur laag en bedek met de deksel.
Laat op staan tot de groenten gaar zijn: check regelmatig. Begint het aan te bakken? Voeg dan nog wat water toe.

 

Ondertussen kook je linzen zoals staat vermeld op de verpakking. Was ook de spinazie.

Als de linzen enigszins afgekoeld zijn meng je er 2 el olijfolie, 1 el mosterd en zout & peper doorheen.

 

Ten slotte meng je alles door elkaar en breng je het nog even op smaak met datgene dat jou lekker lijkt.

 
Variatietips: pompoen, gebakken paddenstoelen, spelt, manchegokaas, verse vijgen, blauwe kaas, tijm.

Boodschappenlijst



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.