Quino-how

Waar het een tijdje geleden de normaalste zaak van de wereld leek dat moonboots midden in de zomer aan ieder vrouwenbeen pronkten en waar het nu op taalgebied ineens acceptabel is wanneer ‘me’ in plaats van ‘mijn’ wordt gebruikt, is ook eten onderhevig aan trends.
Quinoa is daar een van. Momenteel niet weg te denken van de hippe menukaart.
Voor de barbaren onder ons een korte uitleg: quinoa is een plant die vaak wordt gebruikt als vervanger voor graansoorten. Het lijkt een beetje op couscous en bulgur, maar bevat geen gluten en is dus licht te verteren en zelfs verteerbaar voor mensen met coeliaki.
Ik heb ooit gelezen dat het honderden jaren geleden al door de Inca’s werd gegeten, maar aangezien er daar niet zo heel veel van over zijn, geeft het feit dat er veel eiwitten, vitamine B2, E en mineralen als ijzer, koper en magnesium in zitten, wellicht beter aan dat quinoa erg gezond is.
Maar veel belangrijker is dat het heel erg lekker is! Wel moet ik toegeven dat er een paar simpele handeling aan die goede smaak vooraf gaan, vandaar deze ‘quino-how’.
Quinoa is van zichzelf vrij droog en neutraal van smaak. Om smaak te geven bereid je de quinoa als volgt:
Neem 1 deel quinoa (+/- 75 gram p.p.) en 2 delen water en voeg daar een bouillonblokje aan toe. Breng dit aan de kook en zet het vuur laag. Laat dit doorkoken tot het vocht is ingekookt en de korrel gaar is.
Om de quinoa van de droge smaak te ontdoen voeg je een goede klont roomboter toe, niet te zuinig! Je kunt ook olie met een smaakje gebruiken: peperolie, citroenolie, wokolie of mijn kerrieolie (zie recept onder kopje ‘Librije’). Eventueel wat peper en zout en de quinoa smaakt heerlijk.
Bovenstaand is een basisbereiding. Ik heb natuurlijk ook nog het recept voor een ultiem lekkere quinoa. (Oftewel: de Keenoa..;-) )
Bereid de quinoa zoals hierboven staat beschreven met boter èn kerrie-olie (of wokolie). Neem een derde van de hoeveelheid quinoa aan smokey amandelen en hak deze fijn in de keukenmachine. Neem daarnaast een rauwe bloemkool waarvan je roosjes ook fijn maakt in de machine. Zorg dat je een hoeveelheid hebt die overeenkomt met de helft van de quinoa. Voeg alles samen en klaar! Lekker bij bijvoorbeeld  gegrilde groenten of witte vis. Jammmmm!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.