mEImaand

mEImaand

Pasen en Pinksteren vallen ook dit jaar niet op 1 dag, maar desalniettemin leggen wel alle vogels in mei een ei. Daarom is het hoog tijd dat de meimaand omgedoopt wordt tot eimaand.
Het ei verdient namelijk wel een maandje als je het mij vraagt: eieren zijn superlekker, veelzijdig en gezond. Die eerste 2 aspecten zul je na het lezen van mijn blog aan het eind van deze maand alleen maar beamen. Dat eieren gezond zijn neem ik aan van de momenteel mateloos populaire arts Kris Verburgh, de schrijver van de Voedselzandloper[1], die door zijn scheikundige kennis aantoont welke voedingsstoffen in het lichaam zorgen voor versnelde veroudering. Volgens hem is ei gezond; hij pleit voor een gekookt of gebakken ei met een zachte dooier. Maar uiteraard kun je op je eigen klompjes aanvoelen dat ook voor eieren geldt: geniet maar eet met mate (maar ook vooral mèt je maten!).
Wat je me moet beloven is dat wanneer je eieren eet, je kiest voor de diervriendelijkste optie. Let daarvoor op de code op de schaal.
Bijvoorbeeld: 0 – NL – 9024501. Het eerste cijfer staat voor de huisvesting van de kip: 0 = biologisch, 1 = vrije uitloop, 2 = scharrel, 3 = kook. De 2e letter staat voor land van afkomst en het 3e nummer geeft aan van welke boerderij het ei komt. Oftewel: je koopt alleen maar 0-eieren, beloofd?
Hierbij recept 1. Een Eizersterke klassieker: het gevulde ei.

Bedenk hoeveel hapjes je wil maken; 1 ei levert 2 hapjes op. Kook de eieren tot ze hard zijn, ongeveer 6 minuten. Laat ze schrikken onder koud water om ze vervolgens te pellen. Dan pak je een scherp mesje en snijdt je de eieren heel voorzichtig over de lengte in tweeën. Met een theelepel kun je nu het eigeel eruit wippen. Alle dooiers verzamel je in een bakje. Hier gooi je bij: versgemalen peper, kerrie, maggi, mosterd, mayonaise, sambal (liefst badjak) en fijngeknipte òf peterselie òf koriander; wat jij het lekkerst vindt. Voeg van alle ingrediënten eerst een beetje toe. Nadat je het goed geroerd hebt tot een gladde massa, proef je even of hij smaakt zoals je wil; de vulling mag best zwaar van smaak zijn, dat levert een mooi contrast op met het eiwit. Uiteraard kun je met de ingrediënten van de vulling oeverloos variëren.

Schep de vulling in een spuitzak en vul daarna de eieren. Het vullen gaat ook prima met 2 theelepels. Even een afwerken met een takje groen. Zo is terug gaan naar de ‘60 toch een eitje?
EIgenwijze tip 2:

Een omelet, net even anders: klop het aantal eieren waar je zin in hebt los met een garde en gooi hier wat peper, kerrie, maggi en een scheutje melk bij. Zet een koekenpan op hoog vuur en laat hier een klont kokosvet in smelten. Voeg dan het ei toe, zet het vuur laag en dek de pan af met een deksel. Een omelet wordt het lekkerst als je hem op 1 kant ‘slow cooked’. Je kunt nu kaas van jouw voorkeur toevoegen, maar zonder is ook lekker. De omelet is precies klaar als het ei bovenop gestold is. Laat hem niet langer staan; dan wordt ‘ie droog. Lekker als borrelhap of in reepjes bij een roerbakschotel.

En ook hierbij geldt: schroom niet om te variëren! Denk aan het toevoegen van gebakken paddenstoelen, bosui of garnalen.
EIzingwekkend lekker.

[1] http://www.voedselzandloper.com/



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.