Kijk smakelijk!

Kijk smakelijk!

Ogen. Niet alleen de spiegel van de ziel, maar ook de suppoost van de mond?
In mijn jeugd was ik ieder weekend op het hockeyveld te vinden en op een keer werd er een C-toernooi georganiseerd. Het beloofde een sportieve, maar vooral vooral feestelijke dag te worden, dus werd iedereen gevraagd een taart mee te nemen. Bij al mijn vriendinnetjes werd met de auto op weg naar de hockeyclub een lusje langs de supermarkt of banketbakker gemaakt voor een appelkruimeltaart of marmercake. Bij mij ging altijd alles anders (met de auto naar de club? Je pakt de fiets maar!), zo ook hier: wij doken zèlf de keuken in. Mijn moeder zou mijn moeder niet zijn als niet de beste ingrediënten uit de kast werden getrokken: roomboter, amandelmeel, biologische slagroom en natuurlijk liefde! Ten slotte had mijn mamaatje het lumineuze idee om onze kwarktaart een kek kleurtje te geven. Blauw.
Het toernooi brak aan, de taarttafel werd gevuld, de hongerige kakkers baanden zich een weg naar de lekkernijen. En raad eens hoe het ons baksel verging? Geen hap…
Uit onderzoek is gebleken dat kleur een belangrijke invloed heeft op onze smaakpapillen. (of kunnen we het omdraaien: proeven we blijkbaar voornamelijk met ons hoofd?)
Een testpanel kreeg een aardbeienmousse voorgeschoteld op zowel een wit als een zwart bord, waarna een grote meerderheid aangaf dat de mousse op het witte bord smaakvoller en zoeter was. Je voelt hem al aankomen: de mousse was volledig identiek.[1]
Als het gaat om chocolademelk kun je je echter beter tot oranje servies wenden: de zoetheid en aroma stijgt dan boven alle andere uit.[2]
Aardig aandachtspunt voor ouders onder ons is dat er ook bleek dat kinderen de voorkeur geven aan 6 kleurelementen op een bord, waar menig volwassene al gaat watertanden bij slechts 3 kleuren.
Kortom: kleur does matter.
Daarom hier een gerecht met een zwart ingredient! Eens zien of jij met je hoofd eet.

Colourful quinoa
Hapje/ voorgerecht voor 4 personen
Kook 2 kopjes zwarte quinoa in 2 kopjes water en een half biologisch (zonder E621!) bouillonblokje, roer regelmatig om en kook totdat het water verdampt en de quinoa gaar is. Haal van het vuur en voeg een grote klont roomboter toe. Schep om en zet weg.
Snij zoete puntpaprika’s in 2-en en blancheer ze even: dompel voor een paar minuten onder in kokend water en spoel af onder de koude kraan. Nu zijn de paprika’s beetgaar.
Dan hak je 1 stengel gewassen bleekselderij, 2 bosuitjes, een hand verse munt en een grote hand (+/-125 gram) gedroogde en gewelde abrikozen fijn. Gooi dit alles, samen met de quinoa, in een grote schaal. Voeg dan aan de salade 1 tl kaneel, 2 tl komijn, rasp van 1 limoen, versgemalen zout & peper toe en schep om. De parika’s kunnen nu gevuld worden, waarna je er ruimschoots feta overheen brokkelt. Nu is het een perfect zomers hapje, maar je kunt het ook nog even afbakken onder de grill totdat de kaas smelt en bruin wordt: wat jou het lekkerst lijkt!

Tip: in plaats van de paprika vullen, kun je er ook een salade van maken. Grill daarvoor een gele en een rode paprika 15 tot 20 minuten onder grill; vaak omscheppen, anders is je paprika ook zwart ;-). Wanneer het klaar en een beetje afgekoeld is, meng je het door de sla en klaar!  
Alleen het blauw uit mijn moeders taart mist nog…

[1] http://www.scientias.nl/kleurtje-van-bord-heeft-invloed-op-smaak/50248
[2] http://www.scientias.nl/warme-chocolademelk-is-het-lekkerst-als-deze-in-oranje-mok-zit/78328



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *