Herfstdip 2.0

Herfstdip 2.0

Vorig jaar berichtte ik er in deze periode al over. En aangezien de zwartepieten-discussie, het kachel-al-wel-of-niet-aan-dilemma en het aangepaste-dienstregeling-fenomeen ook ieder jaar als nooit tevoren oplaaien, breng ik dit nogmaals te berde: de herfstdip.
Volgens GGZ nieuws zijn 400.000 Nederlanders ieder jaar rond deze periode het haasje: deze mensen beleven weinig of geen plezier aan zaken waar ze normaal gesproken wel wat aan vonden. Het kan iedereen overkomen, maar vrouwen tussen 13 en 55 jaar zijn de risicogroep. De GGZ geeft aan dat slaperigheid, futloosheid en energieverlies overdag bijkomende klachten zijn. Ten slotte is er ook sprake van een toename aan voedselbehoefte. [1]
Kijk, dat laatste is in mijn ogen dan weer alles behalve deprimerend: een vrijbrief om lekker al je kookboeken weer eens uit de kast te trekken, dagdelen in je cosy-warme keuken boven het fornuis te hangen en uren te slijten aan de overvol gedekte tafel bij kaarslicht. Een eventuele extra kilo als gevolg is een futiliteit: je Mart Smeets-trui is immers ook weer gelegitimeerd.
Los van het feit dat de keuken als herfstdip-remedie kan fungeren, ontgaat me toch de aanleiding van deze collectieve chagrijnigheid. De kleuren van de bladeren, de geur van kou & open haard en de smaak van pompoen, paddenstoel en mandarijn! Wat een rijkdom. Geef toe: het hele jaar door iets te teut worden van de ondermaatse rosé op het terras op de hoek gaat op den duur ook vervelen. In april melden we ons weer.
Geniet daarom van de herfstdip. Dat doe je als volgt:

  • Pesto van gekaramelliseerde ui, walnoot & gember

Snij 200 gram uien in ringen. Verdeel ze over een bakplaat, besprenkel met olijfolie en strooi er wat peper & zout overheen. Rooster ze in de oven op 200 graden tot ze gekarameliseerd en gaar zijn. Gooi ze erna in de blender met: 2 cm verse gember zonder schil, een grote hand walnoten, 1 bosui, sap van een halve citroen en 1 tl cayennepeper. Hak dit fijn en giet er olijfolie bij tot de gewenste dikte.
  • Pesto van doperwten & wasabi

Blend de volgende ingrediënten: halve zak ontdooide doperwten, 1 el mierikswortelpasta, een kwart verse rode peper zonder zaadjes, een scheut room, yoghurt of olijfolie, 1 tl vissaus, beetje peper en zo veel wasabi als jij aan kunt. Even blenden en klaar.
  • Pesto van rode biet

Blend de volgende ingrediënten: 1 gekookte rode biet, een grote hand hazelnoten, sap van 1 halve limoen (en als je het lekker vindt een beetje limoenrasp), een hand verse koriander, een kwart prei, een halve plak feta, peper & zout. Niet te lang blenden en klaar.
Aan deze dip kun je eventueel ook mierikswortel toevoegen.
–> Gebruik met: een toastje, stok-/ Turks brood, als basis voor soep, door je roerbakschotel, als dip voor: pretzels/ komkommer/ wortel/ bleekselderij/ radijs.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.