PoKEEbowl – (super salade stappenplan)

PoKEEbowl – (super salade stappenplan)

Hoe dan?
Geert Wilders en ik hebben iets gemeen. Op zich niet zo bijzonder. Er zijn wel meer Nederlanders die hun haar laten blonderen, die jarig zijn in september en uit een gezin van 4 komen zou je zeggen. Maar er is meer.
Geertje W. En ik krijgen ook nog eens beiden dikwijls dezelfde vraag naar ons hoofd geslingerd. Namelijk: “Hoe dan?” Gelukkig verwacht men van mij geen oplossing voor het deislamiseren van het Nederland van de Nederlanders, maar ik krijg de vraag van mensen die er best wel open staan om minder vlees te eten, maar geen idee hebben.. hoe dan.
Ten eerste moeten we af van de ‘AVG-denkwijze’. Wanneer je wil bepalen wat je vanavond gaat eten, denk dan niet aan je vleesje als basis waar je terloops nog wel een aardappel en een roosje broccoli bij tovert. Wanneer je dan namelijk minder vlees wil eten, haal je je slavink uit dit plan en dan stort je hele ‘menu’ als een kaartenhuis ineen.
Ik heb het ultieme stappenplan voor een voedzame, gevarieerde en bovenal lekkere maaltijdsalade (of zoals ze het tegenwoordig in de hippe hoofdstad noemen: pokebowl..) die jou het vlees stante pede doet vergeten. En no worries ik heb het hier niet over een anorexieus konijnenmaaltje van 2 blaadjes ijsbergsla.

Stap 1: pak een proteïne
Je vervangt vlees en dus de proteïnes uit je gerecht. Die moet je wel vervangen want die zijn voedzaam en verzadigend.
– Ei: bakken, koken, pocheren, omeletje
– Paddenstoelen: bakken
– Peulvruchten (doperwten, linzen, bonen, kikkererwten, kapucijners, edamame, tofu, tempeh, pinda’s) even koken in water met bouillon en de laatste 3 aanbakken.
– Noten: even roosteren in een droge koekenpan.
– Zuivel: blokjes kaas zoals feta, halloumi of nog een restje dat je hebt liggen
– Zaden (sesam, zonnebloempit, pompoenpit, pijnboompit, lijnzaad) even roosteren in een droge koekenpan.
Stap 2: ga voor graan
In granen zitten ook veel eiwitten, veel vezels en ze maken de salade maaltijdwaardig. Kies als je het aankunt voor de volkoren variant.
– Rijst, bulgur, couscous, boekweit, pasta, tarwe, gerst, rogge, haver: allemaal koken (evt. In bouillon)
Stap 3: grijp naar groente
Leef je uit met alle lokale seizoensgroenten (en/ of fruit!) die maar tegen komt: van rauw tot gekookt en van gebakken tot gestoomd. Niets misstaat in de salade.
Stap 4: kies kruiden
Voor een extra boost qua smaak en voedzaamheid kies je voor kruiden. Neem er zo veel je wil en allemaal door elkaar, ze bijten elkaar niet (En mister Ottolenghi doet het ook!)
– Koriander, basilicum, munt, dille, bieslook, peterselie, tijm, rozemarijn, kervel, oregano. Even fijnhakken.
Stap 5: sucker voor saus
Iedere salade is saai zonder dressing. Uiteraard kun je eindeloos variëren. Ik kies vaak uit 2 opties.
– Basis: mosterd, olijfolie, (appel-/ balsamico-) azijn, zout, peper.
– Aziatisch: sojasaus, rijstazijn, gember (vers of poeder), sesamolie, olijfolie, peper.
Vergeet vooral niet te variëren met specerijen als: chili-, kerrie-, komijn-, knoflook-, (gerookte) paprikapoeder en citroen-, limoen- en sinaasappelrasp en sap.
Stap 6: Mengen maar!
Tja, dat spreek voor zich. Alles goed husselen en aanvallen maar!

Ps restjes natuurlijk nooooit weggooien! Deze zijn de volgende dag nog heerlijk als lunch of bij je volgende hoofdgerecht.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *